seo_kooroshmousavi

بایدها و نبایدهای عبارات کلیدی برای سئو

کلیدواژه ها اصلی ترین منبع سئو رو تشکیل میدن. وقتی مشتری قصد خرید چیزی رو داره و اون رو گوگل میکنه، همه سایتهای فروشنده اون کالا دوست دارند جزء سه نتیجه اول فهرست ارائه شده باشن. در این مقاله 5 روش رو برای انتخاب کلیدواژه آموزش میده تا بتونید با بکارگیری اونها رتبه جستجوی سایتتونو ارتقا بدید.

نحوه کار موتورهای جستجو

قبل از اینکه بریم سراغ بایدها و نبایدهای عبارات کلیدی، باید بدونیم نتایج موتورهای جستجو بر چه اساسی انتخاب میشن.
گوگل، بینگ و سایر موتورهای جستجو برای خزیدن و فهرست بندی سایتهای اینترنتی از نرم افزارهای به خصوصی استفاده میکنند که معمولا بهشون “اسپایدر” میگن. این اسپایدرها دائما اطلاعات روی وب سایتها رو میخونن و با توجه به ارتباط اونها با محتواهای مشابه و میزان محبوبیت اونها رو رتبه بندی میکنند.
فرض کنید یه وبلاگ آشپزی دارید. فردا میخواهید یه پست در مورد کیک رژیمی بدون قند بذارید. وقتی وبلاگتونو منتشر کنید، اسپایدرهای گوگل بر اساس عبارات کلیدی مرتبط – یعنی کیک، رژیمی، بدون قند، دستور تهیه، و غیره- اون رو تو فهرستشون جا میدن.
حالا وقتی کسی “دستور تهیه کیک رژیمی” رو سرچ کنه، گوگل میفهمه وبلاگ شما هم به این عبارت ربط داره و در نتیجه اون رو در فهرست نتایج نمایش میده. اگه سایتتونو سئو کرده باشید، احتمال اینکه سایتتون جزء سایتهای بالاتر فهرست نتایج دیده بشه افزایش پیدا میکنه.

سئو چیست

بهینه سازی موتور جستجو کار چندان پیچیده ای نیست. اما خیلی ها ممکنه سعی کنند با ترفندهای جدید آخرین الگوریتم های گوگل شما رو تحت تأثیر قرار بدن. با این حال بدونید که برای بهینه سازی سایتتون نیازی نیست حتما تو این کار تخصص داشته باشید.
یه سری روشهای ساده هستند که میتونن احتمال موفقیت شما رو تو این کار تا 98% بالا ببرند. اگه خیلی تو رقابت هستید (و وقت زیاد دارید)، یه سری روشهای فانتزی سئو هم میتونن کمک کننده باشند. اما برای اکثر افراد، به خصوص برای افرادی که تو بهینه سازی تازه کارند، بهتر اینه که به همون اصول اولیه بچسبند.
اصول سئو به طور کلی به دو دسته تقسیم میشن:

انتخاب عبارات کلیدی مناسب / اینکه مشتریهای شما چه عبارتهایی رو سرچ میکنند.
اطلاع رسانی به موتورهای جستجو / به گوگل کمک کنید تا وب سایت شما رو به اون عبارات کلیدی ربط بده.

دارکوب مقالات زیادی در مورد روشهای انتخاب عبارات کلیدی و سئوی سایت نوشته که میتونید برای کسب اطلاعات بیشتر به اونها مراجعه کنید.

نکات کلیدی در انتخاب عبارات کلیدی

سایتهای رقیب رو بررسی کنید

سه تا از مهمترین رقباتونو انتخاب کنید و برید وب سایتشونو ببینید. صفحات فرود و پستهای وبلاگشونو بخونید. ببینید روی چه موضوعاتی بیشتر تمرکز دارند و کدوم عبارات کلیدی بارها و بارها در سایتشونو استفاده شده.
اون عبارات رو گوگل کنید. ببینید وب سایتشون روی صفحه اول نمایش داده میشه؟ وب سایت شما چی؟ اگه هر دو وب سایت برای یک عبارت کلیدی خاص رتبه بالایی گرفته اند، فرصت خوبیه که یکم از سهم بازار رو به دست بگیرید.

تحقیق کلیدواژه انجام بدید

با تحقیق کلیدواژه در بهینه سازی سایتتون در مسیر درستی قرار میگیرید. اما در مقابل اگه کلیدواژه های اشتباهی انتخاب کنید نمیتونید مشتریها رو به برندتون وصل کنید.
اول یه فهرست از موضوعات مرتبط با کارتون درست کنید. بهتره از موضوعاتی شروع کنید که زیاد راجع بهشون پست نوشتید. مثلا وبلاگ ما که در مورد طراحی سایته، مطالب زیادی در مورد سئو، عبارت کلیدی و … نوشته.
حالا باید از موضوعاتی که برای عبارت کلیدی به ذهن خودتون میرسه استفاده کنید. یه فهرست بلند بالا از کلمات و عبارتهایی که میتونید استفاده کنید بنویسید. ممکنه بعضی از عبارتها به سئو ربط داشته باشند، مثل یوست، ادوردز، تبلیغات…. هر چی به ذهنتون میرسه رو یادداشت کنید. میتونید فهرستتونو بعدا تکمیل تر کنید.

از کلیدواژه های کلی بپرهیزید

انتخاب عبارت بهتر از کلمه است. کلیدواژه حتما نباید یک واژه باشه، بلکه میتونه یه عبارت باشه. مثلا اگه بخواهید برای کلمه سئو رتبه بگیرید کار خیلی سختی رو انتخاب کردید، چون رقابت براش خیلی زیاده و سایتهای سئوکار خیلی زیادی وجود دارند. به جای انتخاب کلمه سئو میتونید تمرکزتونو روی عبارتهایی مثل “روشهای سریع و آسان سئو” بذارید.
نکته دیگه اینکه به دنبال عبارتهای مرتبط بگردید. یعنی یکی از کلیدواژه هایی که انتخاب کردید رو گوگل کنید. پایین صفحه نتایج رو که عبارتهای مرتبط پیشنهاد میده نگاه کنید. میتونید این عبارتها رو هم به فهرست کلیدواژه هاتون اضافه کنید.

فرصت سرچ محلی رو از دست ندید

از کلیدواژه هایی که مختص منطقه خاصی اند هم استفاده کنید تا گوگل محل شرکتتونو بشناسه و اونو به مشتریهایی که محل شما رو سرچ میکنند معرفی کنه. میتونید شهر یا محله تونو به فهرست عبارات کلیدی انتخابی اضافه کنید و آدرس شرکتتونو بذارید تا گوگل اونو به بازار محلی ارائه بده.

به حس خودتون اعتماد نکنید

کلیدواژه هایی که انتخاب کردید رو تست کنید. میتونید لیستتونو بر اساس داده های کمی ابزار Google’s Adwords Keyword Planner محدود کنید. اگه میخواهید زودتر مشتری جذب کنید Google Trends رو هم چک کنید. گوگل ترندز نشون میده چه کلیدواژه هایی بیشتر سرچ شده اند.