seo_kooroshmousavi

نکاتی مهم درباره بهینه سازی سایت

موضوعاتی از سئو که همه صنایع باهاشون سر و کار دارند زیادند، اما مهمترین قسمتهاش کدومان؟ همه شرکتها به تمام منابع مورد نیاز برای سئو دسترسی ندارن. کسی میخواد طراحی وب کنه باید اولویت های و جنبه های مهم سئو (بهینه سازی موتور جستجو) رو بشناسه تا اول موارد مهمتر رو بررسی کنه و بقیه رو بذاره برای هر وقت که میتونست انجام بده.
حالا که ایده کلی بحث رو گرفتید، میخواهیم فهرستی براتون ارائه بدیم از مسائل مهم سئو که هر کسی در هر کسب و کار که هست باید بدونه و اول از همه وقتشو روی این موارد بذاره.
ما کارها رو تو سه طبقه بندی اصلی قرار میدیم: جذب کاربر، مسائل فنی و موبایل. اکثر مردم وقت و هزینه شونو صرف جذب کاربر میکنند که البته درست هم هست، چون کاربرها و کلیکهایی که میگیرید میتونن براتون سودآور باشن. اما در عین حال نمیشه از اهمیت جنبه های فنی سئو و مسائل مربوط به موبایل که تازه وارد بازی شده هم غافل شد.

جذب کاربر

نرخ تبدیل مشتری

اون چیزی که برای سایت اصطلاحا نون میشه همین نرخ تبدیل مشتریه. اگه تعداد کاربرهایی که به مشتری تبدیل میشن به مقدار معقولی نرسه، یعنی سایتتون چند تا مشکل داره و باید رفع بشه. معمولا هم مشکل از محتواست. چون وقتی مردم وارد سایت میشن دنبال یه چیزی میگردن که یا پیداش نکرده اند یا چیزهایی که تا الآن پیدا کردند رو دوست نداشتند و راضی نبودند. محتواتون باید طوری باشه که نیازهای مشتری رو تأمین کنه و اگه جز این باشه، نرخ تبدیل مشتری سایتتون پایین میاد.

اشتراک گذاری مطالب در صفحات اجتماعی

مطالبی که تو صفحات اجتماعی به اشتراک گذاشته میشن هم یه جورایی به نرخ تبدیل مشتری ربط دارند چون مطالب رو روی پلتفرم های مختلف به نمایش درمیاره. اگه مردم محتوای سایتتونو روی سایتهای اجتماعی به اشتراک نمیذارن، معمولا علتش اینه که به نظرشون زیاد مفید نبوده و این زنگ هشداریه که باید عناوین، سبک نوشتن، سرفصل ها و چیزهای دیگه رو مورد بازبینی قرار بدید تا اطمینان حاصل کنید نه تنها مردم محتواتونو میخوان یا لازم دارن بلکه این محتوا مردم رو جذب خودش میکنه و مردم راجع بهش با هم حرف میزنن.

مسائل مربوط به رابط کاربری

آیا دکمه های درخواست برای اقدام روی سایتتون هستند؟ و آیا این دکمه ها جلوی دید کاربر قرار دارند؟ بعضی وقتها مجرم اصلی نقص در دو عامل قبلی رابط کاربری سایته، چون طراحی بد وب میتونه مشکلاتی رو برای نرخ تبدیل مشتری و اشتراک گذاری های اجتماعی بوجود بیاره. باید مردم رو روی سایت درست هدایت کنید تا به اطلاعاتی که نیاز دارند برسند. بنابراین اگه سایت شما هم با دو مشکل قبلی دست و پنجه نرم میکنه باید معیارهایی مثل مدت زمانی که کاربرها روی صفحه میمونن و نرخ خروج رو بررسی کنید تا ببینید کِی و کجا کاربرها خارج میشن. ممکنه جریان طراحی در مقابل محتوای سایتتون باشه و باعث همه این مشکلات شده باشه.

مسائل فنی

سرعت سایت

سایتی که سرعتش پایین باشه، رتبه سایتو نابود میکنه. گوگل خیلی شفاف توضیح داده که سرعت سایت یکی از عوامل مؤثر در رتبه بندیه و هر چی سرعت سایت بیشتر باشه بهتر میتونه کاربرها رو جذب کنه. همونطور که قبلا هم بارها گفتیم، اگه بارگذاری سایتتون بیش از سه ثانیه زمان میبره نشونه اینه که باید یه اصلاحاتی انجام بدید.

محتوای تکراری

درسته که هنوز جریمه ای برای داشتن محتوای تکراری در نظر گرفته نشده اما میتونه روی رتبه بندی سایت اثر بذاره. چون وقتی روی سایتتون محتوای تکراری بذارید، چند صفحه یکسان بوجود میاد که خودشون با هم رقابت میکنند.

فهرست شدن سایت

از اونجا که شما میخواهید همه محتوا و لینکهاتون برای رتبه بندی حساب بشن، موتورهای جستجو باید بتونن کل سایتتونو فهرست کنند. یه سری مسائل فنی میتونن مانع خزیده شدن کامل سایتتون بشن؛ مسائلی مثل مشکلات تگ، مشکلات فایل  robotos.txt یا حتی مسائل مربوط به سرور.

مشکلات لینک

وقتی درست ریدایرکت ها رو اجرا نمیکنید مشکلاتی بوجود میاره که میتونه منجر به افت رتبه سایت و از دست دادن ترافیک بشه. وقتی صفحه تازه ای به سایت اضافه میشه، صفحات قدیمی پاک میشن، یا یه چیزی رو جابجا میکنید ممکنه باعث مشکلاتی بشه. پس هر وقت یکی از این سه کار رو انجام دادید، حتما دوباره همه چیزو بررسی کنید تا اگه اشکالی بوجود آورده، اونو پیدا و رفع کنید و از ریدایرکت های غیرضروری هم بپرهیزید. به جز اینها باید لینکهای خارجی خراب سایتتون هم پیدا و اصلاح کنید.

مشکلات تگ

خیلی از سایتها بخاطر داشتن توصیفات متای تکراری، نداشتن توصیفات متا، تگ های عنوان تکراری، نداشتن تگ عنوان، داشتن چند تگ H1 و حتی محتوای تکراری در H1 و تگ های عنوان دچار مشکل میشن. این مشکلات مربوط به تگ هم میتونن رتبه سایتتونو پایین بکشن.

مسائل مربوط به موبایل

سایت سازگار با موبایل

گوگل گفته سایتهای سازگار با موبایل بهتر رتبه میگیرند و دارن همین کار رو هم میکنند. پس شما باید سایتتونو برای دنیای موبایل هم بهینه کنید وگرنه نوآوری گوگل که قراره سایتهای مناسب موبایل رو برای کاربرهای موبایل اول فهرست کنه، رتبه سایتتونو پایین میاره.

محتوای سازگار با موبایل

در کنار سایت سازگار با موبایل وجود محتوای مناسب موبایل هم ضروریه. معمولا این هم بخاطر مسائل مربوط به رابط کاربری و مسیریابیه، چون وقتی صفحه نمایشگر کوچیک میشه ضربه زدن روی دکمه ها و لینک ها هم مشکل میشه. باید موقع انتخاب تصاویر و سایر رسانه ها به کوچیک بودن نمایشگر هم توجه داشت. اگه بازدیدکننده نتونه محتوای سایتتونو از روی موبایلش درک کنه طبیعیه که سایت رو ترک میکنه و میره سراغ یه سایت دیگه.

سخن آخر

این عوامل مؤثر در سئو گاهی خیلی مسائل ساده و پیش پا افتاده ای هستند که اگه رعایت کنید براحتی از خیلی از مشکلات مربوط به سئو پیشگیری کردید. فقط کافیه اونها رو بشناسید و سایتتونو بررسی کنید. دقت داشته باشید که سئو همراه با خواستها و نیازهای مردم تغییر میکنه، پس اگه میخواهید بروز باشید باید به کاربرانتون توجه کنید.