بک لینک سازی

راهنمای کامل بک لینک سازی

این راهنما به معرفی دقیق بک لینک، اهمیتش برای سایت و روشهای گرفتن بک لینک خواهد پرداخت. با اجرای این روشها میتونید رتبه بهتری در گوگل بگیرید، در مقابل اگه از روشهای اشتباهی استفاده کنید حتما گوگل جریمه­تون میکنه. بعد از مطالعه این مقاله متوجه خواهید شد.
تا الآن حرفهای زیادی درباره بک لینک زده شده اما مهمترینش اینه که بک لینکها میتونن تو عملکرد وب­سایت در سرچ­های گوگل تعیین کننده باشند. در واقع بک لینکها یه بخش ضروری از بهینه سازی موتور جستجو­اند و معمولا برای کسب بهترین نتیجه رتبه بندی ازشون استفاده میشه و بخاطر این اهمیتی که دارند، توجه خیلی از مالکان سایتها رو جلب کردند.
مالکان سایتها میخوان بدونن بک لینکها دقیقا چی­اند، چطوری میتونن بک لینک بسازن و چطوری میتونن از قدرت بک لینکها برای افزایش رتبه سایتشون روی گوگل بهره ببرند. شما هم مثل سایرین قطعا میخواهید بیشتر با بک لینکها آشنا بشید و چندتایی بک لینک برای وب­سایتتون بگیرید. حتی شاید چند تا نکته هم از اینور و اونور شنیده باشید که بیشتر باعث سردرگمی­تون شده باشه. اصلا نگران نباشید، منم وقتی تازه شروع به تحقیق در مورد بک لینکها کردم همینقدر سردرگم بودم. وقتی مقاله های بک لینک رو میخوندم حس کسی رو داشتم که تو عصر حجر داره برای اولین بار شیمی میخونه.
اما بالاخره تونستم بفهمم بک لینکها چی هستند و چطوری میشه بک لینک گرفت. حالا دیگه میخوام به خودم بگم متخصص بک لینک! اما میدونید چیه؟ همه میتونن متخصص بک لینک بشن، فقط باید بهشون اطلاعات درست بدید. منم بخاطر شما، وقت گذاشتم و همه چیزهایی رو که میدونستم به زبان ساده اینجا جمع کردم. با خوندن این پست میتونید متوجه بشید بک لینک دقیقا چیه، چه فایده ای برای سایتتون داره و چطوری میتونید بک لینک بگیرید. برای بک لینک گرفتن هم روشهای خوب وجود داره و هم روشهای بدی که گوگل رو باهاتون دشمن میکنند. تو همین مقاله به این مسئله هم میپردازیم.

فصل اول

بک لینک چیست و چه اهمیتی دارد؟

بک لینکها لینکهای ورودی به سایتتون هستند، یا میشه اینطور بگیم که بک لینک، لینکی است که یه سایت دیگه به سایت شما میده.

مثالهایی از نحوه ایجاد بک لینک­ها:

وب­سایت “الف” یه وبلاگ شبکه اجتماعیه و (از طریق هایپرلینکهای یه مقاله یا نظر) از سایت “ب” که یه وب سایت یا وبلاگ بازاریابی شبکه اجتماعیه و رتبه خوبی هم داره، بک لینک میگیره. به این طریق، وب سایت “الف” یه بک لینک مرتبط (چون هر دو وبلاگهای شبکه اجتماعی­اند و موضوعات یکسانی رو دنبال میکنند)، طبیعی و باارزش (چون رتبه سایت “ب” بالاست) گرفته.
بک لینک تعیین کننده اهمیت سایت در نتایج سرچ طبیعیه. به همین دلیل هم هست که برای رتبه بندی سئوی سایتها خیلی اهمیت داره. موتورهای جستجو موقع نمایش نتایج جستجو، با استفاده از چند عامل به وب­سایت ها رتبه میدن.
سایتتون میتونه از طریق لینک­های بوک مارکینگ اجتماع، مقاله های آنلاین، دایرکتوری­ها، پستهای وبلاگ­ها، و پروفایل­های شبکه های اجتماعی بک لینک بگیره.

تعریف اصطلاحات مرتبط با بک لینک:

عصاره لینک: وقتی یک صفحه وب شما به مقالات دیگه یا سایتهای دیگه یا صفحه اصلی یه سایت دیگه لینک میده، عصاره لینک بدست میاد. این لینک دهی معمولا بعنوان “عصاره لینک” تعریف میشه. عصاره لینک هم رتبه مقاله وب سایت شما رو بالا میبره و هم به دامنه­تون اقتدار می­بخشه.
لینک نوفالو: وقتی یه وبلاگ نویس از تگ نوفالو استفاده میکنه، اون لینک نوفالو میشه، یعنی دیگه از عصاره لینک نمیگذره و به وبلاگ یا صفحه دیگه اعتبار نمیده. معمولا وقتی وبلاگ نویسی میخواد به سایت غیرمعتبری لینک بده، اون لینک رو نوفالو میکنه.
نشان­های نوفالو: اینها لینکهایی هستند که در کد HTML با نشان نوفالو مشخص شده­اند. این نشان به موتورهای جستجو تأکید میکنه که نباید این لینک رو دنبال کنند و در نتیجه لینک به عنوان بک لینکِ وب سایتِ لینک شده به حساب نمیاد. مثلا اکثر مدیران انجمن­ها و وبلاگ­ها میدونن که هدف خیلی از پستها و نظراتی که روی سایتشون منتشر میشه، گرفتن بک لینکه و به همین دلیل خیلی از انجمن ها و وبلاگها، برای لینکهایی که روی سایتشون قرار میگیره از نشان نوفالو استفاده میکنند. بخاطر همین هم هست که گاهی میبینید روی خیلی از سایتها و انجمن ها لینک ایجاد کردید ولی همچنان بک لینک وب سایتتون ضعیفه.
لینک فالو: این هم متضاد تگ نوفالو است. یعنی لینکهای روی یک پست وبلاگ که از عصاره لینک عبور میکنند و به صفحه ای که بهش مرتبط­اند میرسند.
دامنه های ریشه لینک دهی: تعداد بک لینکهایی که از یه دامنه خاص به وب سایت شما داده میشه. دامنه های ریشه لینک دهی بر اساس تعداد دامنه ها محاسبه میشن نه هایپرلینکها.
لینک های کم کیفیت: لینکهایی که برای سئو بد هستند و از سایتهای اتوماتیک، مزرعه­ای، اسپم یا پورن میان. این جور سایتها روی فهرست رتبه بندی گوگل کارت قرمز دارند. به همین خاطر باید موقع خرید لینک خیلی حواستونو جمع کنید.
لینکهای داخلی: لینکهایی هستند که از یک صفحه به صفحه دیگه­ای از همون دامنه داده میشن.
انکورتکست: متنی که برای ایجاد هایپرلینک ساخته میشه. بک لینکهای انکورتکست نقش مهمی در رتبه گرفتن برای کلیدواژه های مشخصی ایفا میکنند. پس بهتره برای انکورتکست از کلیدواژه های اون صفحه استفاده کنید.
تحلیل بک لینک: معمولا تحلیل بک لینک توسط نرم افزار هایی صورت میگیره که دید روشنی از ساختار بک لینکهای وب سایتتون بهتون میده. این تحلیل ها شامل اطلاعاتی از قبیل نوع لینک، منبع، صنعت، محبوبیت و قدرت لینک میشن. شما میتونید از طریق تحلیل همه بک لینکهای ورودی به سایتتون پتانسیل بهینه سازی­شونو ارزیابی کنید.
لینکهای خراب: یه لینک معیوب که صفحه خاصی رو باز نمیکنه و معمولا در نتیجه خطاهای برنامه نویسی، وب سایتهایی که به طور موقت از دسترس خارج شدند، تایپ اشتباه URL یا تغییر آدرس لینک وب سایت بوجود میان. لینکهای ناقص برای سئو مضرند و به اقتدار دامنه لطمه وارد میکنند.
محبوبیت دامنه: محبوبیت دامنه به تعداد بک­لینکهایی اشاره داره که یه وب­سایت از دامنه های دیگه گرفته. مثلا روی یه وبلاگ که درباره بازاریابی شبکه های اجتماعیه، 20 تا لینک به یک شرکت شبکه اجتماعی داده شده. برای محاسبه محبوبیت این شبکه اجتماعی، همه این 20 لینک، چون از یک دامنه گرفته شدند، یکی به حساب میان.
سایتهای مقتدر: وب­سایتهای خیلی باکیفیتی که مورد اعتماد و احترام مردم و موتورهای جستجو هستند. سایتهای مقتدر معمولا کلی محتوای مفید دارند که به درد مردم میخوره و مردم به همین دلیل بارها و بارها بهشون مراجعه میکنند.
حالا که متوجه شدید بک لینک چیه، فکر میکنم قدم بعدی این باشه که ببینید اصلا چرا باید بک لینک بگیرید و بک لینک گرفتن چه فایده­هایی برای سایت، وبلاگ یا شرکتتون خواهد داشت.

چرا باید بک لینک بگیرید؟

1- برندسازی: معمولا بک لینکهایی که روی یه وب­سایت دیگه قرار میگیرن بعنوان سفیر برند شما عمل میکنند. گرفتن بک لینک از سایتهای دیگه اغلب میتونه برای برندتون مخاطب جدید کسب کنه و مردم رو از وجود برند شما و خدماتش مطلع کنه. بنابراین بک لینکها برای برندسازی خیلی اهمیت دارند.
2- اقتدار: بک لینکها برای وب­سایتتون اقتدار بوجود میارن. گرفتن لینک از سایتهای مقتدر برای سایت شما هم اقتدار بوجود میاره و رتبه سایتتونو افزایش میده. علتش هم اینه که کاربرها و موتورهای جستجو، لینک های روی یک سایت مقتدر رو بعنوان رأی اون سایت برای هدف لینک به حساب میارن.
3- رابطه سازی: ایجاد رابطه یا رابطه سازی بعد اصلی موفقیت وب­سایت محسوب میشه. بک لینکها برای شما یه خیابونی بوجود میارن که از طریق اون میتونید با سایر شرکتها و از اون مهمتر با مخاطبانتون ارتباط برقرار کنید.
4- بهبود رتبه طبیعی: این مورد یکی از مفیدترین اثرات بک لینکهاست. بک لینکها به کسب رتبه روی موتورهای جستجو کمک میکنند، به خصوص اگه محتواتون از سایتهای دیگه لینک طبیعی بگیره، به موتورهای جستجو سیگنال میفرسته که این محتوا اونقدر مفید و باارزش بوده که یه سایت دیگه بطور طبیعی بهش لینک بده و در نتیجه رتبه محتواتون روی موتورهای جستجو بالا میره.
5- فهرست بندی سریع­تر: بک لینکها به روباتهای موتور جستجو کمک میکنند تا لینکهایی رو که به سایت شما وارد میشه پیدا کنند و سایتتونو به طرز مؤثری بخزند. این مورد به خصوص برای سایتهای جدید خیلی مفیده، چون از طریق این لینکها میتونه سریع تر توسط موتور جستجو کشف و فهرست بندی بشه.
6- برگشت ترافیک: تمام انواع بک لینکها این مزیت بزرگ رو دارند؛ چه نوفالو و چه فالو. وقتی یه لینک به یه سایت دیگه میدید، مردم برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک کلیک میکنند و ترافیک سایت هدف بالا میره.

ایجاد لینک و رتبه گرفتن روی موتورهای جستجو

لینک سازی یکی از اصلی­ترین بخشهای بهینه سازی موتور جستجوست و یعنی اینکه بتونید از سایتهای دیگه برای سایت خودتون لینک بگیرید. به این فرایند ساده میگن لینک سازی یا ایجاد لینک. همونطور که قبلا گفتم، لیجاد لینک برای کسب رتبه هم خیلی اهمیت داره و اگه میخواهید شرکتتون روی سرچ های طبیعی ظاهر بشه، قطعا باید براش لینک سازی کرده باشید.
با دونستن روشهای ایجاد لینک میتونید رتبه سایتتونو روی موتورهای جستجو و گوگل بالا ببرید. در واقع ایجاد لینک و تولید محتوا، دو تا از مهمترین معیارهای کسب رتبه طبیعی روی گوگل اند. بخاطر همین هست که خیلی از مدیران سایتها برای گرفتن بک لینکهای خوب از طریق شرکتهای خدمات دیجیتال هزینه میکنند.
برای ایجاد لینک روشهایی متعددی وجود داره که هر کدوم از نظر درجه دشواری با هم متفاوتند. ایجاد لینک مؤثر برای وب سایت کار سخت و وقت­گیریه. بخاطر اینکه ایجاد لینک یه کار ادامه داره و نمیتونید بعد از ایجاد یکی دو تا لینک متوقف بشید، بلکه باید همچنان اقتدارتونو در حوزه کاری خودتون افزایش بدید.
برای اینکه بهتر بتونم ارتباط بین لینک سازی و کسب رتبه موتور جستجو رو توضیح بدم، باید آناتومی لینک و نحوه تفسیر لینک رو توسط موتورهای جستجو توضیح بدم.
انکورتگ: بهش شروع لینک هم میگن. انکورتگ، تگ لینک رو باز میکنه و در مورد لینک به موتور جستجو اطلاعات میده.
موقعیت برگشتی لینک: یا هایپرلینک برگشتی به URL هدف لینک اشاره داره. این URL همیشه هم الزاما یه صفحه وب نیست، بلکه میتونه آدرس یک عکس یا فایل دانلودی باشه.
متن قابل رؤیت لینک: بهش انکورتکست هم میگن و همون متنی است که در هایپرلینک روش کلیک میکنیم. انکورتکس معمولا به رنگ آبی نمایش داده میشه و یک خط زیرش کشیده شده که نشون میده میشه روی این نوشته کلیک کرد.
خاتمه تگ لینک: نقطه مقابل انکوتگ هست و به موتورهای جستجو پایان تگ لینک رو نشون میده.

ارتباط بین لینک سازی و رتبه بندی موتور جستجو:

درک ارتباط بین لینک سازی و رتبه گرفتن در موتور جستجو کمک میکنه تا بدونید چطوری لینکهایی که ساختید منجر به کسب رتبه بالاتر میشن. گوگل به دو روش از لینکها استفاده میکنه:

  • برای کشف صفحات جدید وب
  • برای تعیین رتبه صفحه در نتایج جستجو

وقتی یه صفحه وب ساختید، برای اینکه ارزش و ارتباط اون صفحه به نتایج جستجو مشخص شه باید توسط موتور جستجو خزیده بشه. وقتی موتورهای جستجو صفحه ای رو میخزند، محتوای اون صفحه رو باز و به فهرستشون اضافه میکنند. موتورهای جستجو در حین خزیدن صفحات وب برای تعیین رتبه صفحه برای کلیدواژه های خاص، از معیارهای مختلفی استفاده میکنند. برای کسب اطلاعات در مورد این معیارها، پیشنهاد میکنم مقاله “گوگل روی سایت شما دنبال چه چیزهاییست” رو مطالعه بفرمایید.
وقتی میخواهید ببینید صفحه­تون برای کلیدواژه هایی که انتخاب کردید چه رتبه ای میگیره، باید علاوه بر محتوا به تعداد لینکهایی که از سایتهای دیگه به اون صفحه وارد میشن و کیفت سایتهایی که بهش لینک دادند هم توجه کنید. هر چی وب سایتهایی که بهتون لینک دادند کیفیت بالاتری داشته باشند، احتمال اینکه رتبه­تون روی موتورهای جستجو بالاتر بره بیشتره.
برای موتورهای جستجو، لینکها معیارهای مهمی در رتبه بندی صفحات محسوب میشن. از دهه هفتاد شمسی همینطور بوده، اونموقع گوگل برای تعیین کیفیت صفحات، تعداد لینکهایی که به اون صفحه اشاره داشتند رو محاسبه میکرد. اتفاقا این روش خیلی هم موفقیت آمیز بود، چون این پیش فرض رو در خودش داشت که وقتی سایتی به شما لینک میده، یعنی بهتون اعتماد داشته و هر لینک به منزله یک رأی مثبت به صفحه شما محسوب میشه. یعنی بر اساس این نظریه بود که مردم فقط در شرایطی باید به سایتهای دیگه لینک بدن که به نظرشون مطالب اون صفحه مرتبط و مفید باشه.
اما خیلی ها فهمیدند که چطوری رتبه صفحات رو دستکاری کنند و بدون نوشتن محتوای مفید و مرتبط، روی گوگل رتبه بگیرند. همین شد که کاربرها شاهد تعداد زیادی محتوای آشغال و به درد نخور روی موتورهای جستجو شدند و گوگل هم سریع به این مسئله واکنش نشون داد و سایتهایی رو که نتایج جستجو رو دستکاری کرده بودند شکار و از فهرست نتایجش حذف کرد. به جز این، شروع به ایجاد بروزرسانی های مرتب کرد تا از این به بعد دیگه فقط یاستهایی که واقعا محتوای خوبی دارند بتونن رتبه بگیرند. از این رو گوگل بطور فعال فقط به سایتهایی رتبه داد که به واقع شایستگیش رو داشتند و این امر منجر به سئوی کلاه سفید و کلاه سیاه شد.
در فصل دوم همین مقاله درمورد تفاوتهاشون توضیح خواهم داد. دونستن اینکه از کدوم روشهای ایجاد لینک استفاده کنید و از کدومها نباید استفاده کنید، خیلی ضروریه.
در حال حاضر حتی بزرگترین متخصص­های سئو هم از قوانین کامل الگوریتم گوگل اطلاع ندارند. اما همگی بر اثرگذاری یه سری عوامل نظر قطع دارند که ایجاد لینک هم از جمله اونهاست. این عوامل نقش مهمی در کیفیت و اثرگذاری بک لینکها ایفا میکنند.

عوامل مهمی که حین ایجاد لینک باید به آنها توجه کرد:

کیفیت لینک: لینکهایی که از سایتهای مختلف میان، رتبه های متفاوتی میگیرند. موتورهای جستجو معمولا ارتباط کلی، سن و سطح اعتماد سایت لینک دهنده رو در نظر میگیرند، به خصوص ارتباط محتوایی خیلی مهمه. اساسا بهتره سعی کنید از وبلاگهای معتبر و مرتبط با حوزه کاری خودتون لینکهای باکیفیت بگیرید تا از وبلاگهایی که تازه چند ماه پیش ایجاد شدند.
متن لینک / انکورتکست: ممکنه میلیونها لینک به یه وب سایت وارد بشن و همچنان اون سایت نتونه برای بعضی کلیدواژه­ها رتبه بگیره. مثلا سایت “ایسنا” شاید هیچ وقت برای کلمه ای مثل “تلفن” نتونه رتبه بگیره، اما برای “خبر” حتما میتونه. چرا؟ چون خیلی از لینکهایی که به ایسنا وارد میشن، از کلمه “خبر” برای انکورتکست استفاده میکنند، اما به ندرت ممکنه پیش بیاد که انکورتکست “تلفن” به سایت ایسنا وارد بشه، چون ایسنا تلفن نمیفروشه و اصولا ربطی بهم ندارند. موتورهای جستجو از روی انکورتکست ها یه توصیفی از وب سایت بدست میارن و هدف و کار وب سایت رو میفهمند. البته شما هم همیشه نمیتونه مردم رو کنترل کنید که چه واژه هایی برای لینک دادن به شما بکار ببرند، اما باید همیشه فرصتهایی رو که میتونید روی انکورتکست اثر بذارید شکار کنید.
تعداد لینکها: معمولا میگن ایجاد لینک، بازی با اعداده؛ هر چی بک لینکهای مرتبط تر و باکیفیت­تری بگیرید، احتمال اینکه بتونید رتبه بالاتری روی موتورهای جستجو بدست بیارید افزایش پیدا میکنه. بنابراین معمولا هدف گرفتن لینکهای متعدد از سایتهای مختلفه. قانونش به این صورته که اگه 500 تا لینک از یک سایت بگیرید، ارزشش کمتر از وقتیه که 500 لینک از 500 سایت مختلف بگیرید.
آخرین عامل تعیین کننده در ساخت لینکهای تأثیرگذار، ارائه دائم محتوای مفیده. محتوا تنها عامل مفید و اثرگذارترین ابزار لینک سازی به شمار میاد. اجازه بدید ببینیم تولید محتوای مفید چه اثری میتونه روی بک لینک گرفتن داشته باشه.

اهمیت تولید محتوای عالی برای گرفتن بک لینکهای باکیفیت

محتوا قلب بک لینک گیری مؤثره. محتوا میتونه به صورت فیلم یا به صورت مقاله و اینفوگرافی باشه. در ادامه میتونید دلایل اهمیت محتوا برای گرفتن بک لینکهای باکیفیت رو ببینید:

  • محتوا با ارائه اطلاعات در زمینه برند و خدماتی که ارائه میده، آگاهی مردم رو از وجود برندتون افزایش میده.
  • مردم با اطلاعاتی که محتوا ارائه میده ارتباط برقرار میکنند و به این ترتیب سطح درگیری کاربرها با سایت و محتواش بالا میره.
  • موتورهای جستجو برای تشخیص اقتدار و ارتباط وب سایتها از معیارهایی مثل واکنش مردم به محتوای شما و نحوه ارائه مطلب توسط سایت استفاده میکنند.

از همه مهمتر، دلیل اصلی اینکه مردم به سایتی لینک میدن اشتراک گذاری اطلاعاته، بنابراین محتواتون باید اونقدر برای مخاطب جالب و مفید باشه که ارزش اشتراک گذاری رو داشته باشه.
همه میدونن که دیگه محتوا پادشاه سایته اما با وجود این همه محتوای ارزشمندی که تا الآن ساخته شده، آدمای باهوش به جای اینکه فقط به ساخت محتوای مفید فکر کنند، سعی میکنند محتوایی ایجاد کنند که فایده ها رو جذب کنه.
اگه اخیرا در عرصه آنلاین فعال بوده باشید، حتما متوجه شدید که نوشتن محتوای عالی دیگه کافی نیست. یه زمانی من هفته ها روی یه پست وبلاگ کار میکردم. کلی وقت و انرژی میذاشتم و چند قطره ای اشک میریختم تا بالاخره یه پست مینوشتم. فکر میکردم دیگه با این همه تلاش قطعا رتبه میگیرم، اما چند هفته بعد از انتشار مقالاتم میدیدم اصلا هیچ بازدیدی نمیگیرند و سایتم متعاقبا روی موتورهای جستجو رتبه نمی گرفت.
دیگه تولید محتوای خوب برای رتبه گرفتن سایتها کافی نیست. یا باید با کلی کار و زحمت محتوای مؤثری تولید کنید، یا راجع به مطلبی بنویسید که هیچ کس راجع بهش نمیدونه. در چند پاراگراف بعدی میخوام در مورد نحوه ایجاد محتوای مؤثری که بتونه لینک بگیره یه سری توضیحات ارائه بدم.

1- محتوای وب سایتتونو به حداکثر برسونید:

مهمترین عامل ایجاد لینک، محتوای سایت خودتونه. دائما روی وب سایتتون محتوای خوب بسازید تا کم کم مردم متوجه وب سایتتون بشن. برای اینکار باید محتوایی تولید کنید که چند باری به اشتراک گذاشته بشه. روی سایتتون دکمه های اشتراک گذاری قرار بدید. اینطوری تعداد لینکهایی که از سایتتون میگیرید بیشتر میشه.

2- برای پخش کردن محتواتون پول خرج کنید:

میتونید به کمک پول، محتواتونو به دید جهانیان برسونید. درسته که برای ایجاد لینک از طریق پول، یه سری مسائل اخلاقی وجود داره اما روش مؤثریه.
بعضی ها معتقدند وقتی برای ایجاد لینک پای پول میاد وسط، دیگه مسئله کیفیت بی اهمیت میشه اما به اعتقاد من ما باید سعی کنیم با پولمون محتوای مفیدمون رو به مردم عرضه کنیم.
با اینکه میشه با پول کلی لینک بدست آورد، باید دقت کنید که مقاله ای که قراره به برندتون لینک بده، معرف برندتون میشه. پس اگه قراره پولی براش خرج کنید باید لینکتونو بین مقاله های خوب و باکیفیت بذارید. من بعید میدونم مقاله های به درد نخور بتونن براتون مشتری و مخاطب جذب کنند.
برای خریدن لینک روشهای زیادی هست، مثل تبلیغات کانالهای تلگرام یا سایر شبکه های اجتماعی. از این طریق محتواتون در برابر چشمان هزاران نفر قرار میگیره. میتونید از قدرت بازاریابی محلی هم بهره ببرید و به وبلاگ­ها، انجمنها و وب سایتهای محلی پول بدید که محتواتونو تبلیغ کنند.

3- از قدرت محتواهای خارجی استفاده کنید:

محتوای خارجی همونطور که از اسمش پیداست به محتوایی میگن که روی صفحات وبسایتهای دیگه قرار میدید. معمولا این نوع محتوا به شکل اینفوگرافی، گزارش، ویجت و پست مهمان هست. نکته ای که برای محتوای خارجی باید رعایت کنید اینه که کوتاه و جذاب باشه.
محتواهای خارجی برای برندتون حکم تأییدیه و تبلیغ رو داره، باید بتونید در کوتاهترین زمان ممکن بیشترین تأثیر رو بذارید. بنابراین اگه میخواهید با محتوای خارجی لینک بگیرید روی ساخت محتوای کوتاه و ساده تمرکز کنید تا بیشتر در ذهن خواننده باقی بمونه و شانس اشتراک گذاریش بالا بره.

4- درخواست بدید:

میتونید برای توزیع محتواتون از قدرت روابط بهره بگیرید. از کسایی که اطرافتون میشناسید بخواهید که بهتون لینک بدن. اینجا باید حتما محتوای خوبی ارائه بدید. هیچ وقت با تکیه به روابط خوبی که با دیگران دارید سعی نکنید محتوای به درد نخوری رو به اشتراک بذارید، وگرنه اگه سایتشون سایت جدی و مهمی باشه، اولین محتوایی که براتون منتشر میکنند آخرینش خواهد بود.
وقتی از کسی بک لینک میخواهید، نباید دیگه دائم خواسته تونو تکرار کنید و توقع داشته باشید. هر از گاهی میتونید این کارو بکنید ولی اون هم فقط برای محتوای مفید و به درد بخور.

فصل دوم

مقایسه روشهای خوب و بد ایجاد لینک

تا الآن احتمالا متوجه شدید که بک لینک چیه و چطوری به تقویت کسب و کار و وب سایتتون کمک میکنه. اما شاید ندونید چطوری میشه بک لینک گرفت و از مزایاش بهره برد.
بنابراین من هم سعی میکنم ساده ترین روشهای ایجاد لینک رو براتون شرح بدم، به طوری که گوگل هم کاری به کارتون نداشته باشه.
بهترین روش ایجاد لینک، اون هم بدون جریمه شدن، استفاده از روشهای کلاه سفیده. یعنی روشهایی که روی ایجاد لینک از طریق مخاطب انسانی تکیه میکنند و کاملا در چارچوب قوانین و سیاسیتهای موتورهای جستجو تعریف شده­اند. متضادش هم روشهای کلاه سیاه است. روشهای ایجاد لینک کلاه سیاه شامل استفاده از نرم افزار برای ساخت لینکهای خودکاری که اغلب هم اسپم هستند و هیچ فایده ای برای مخاطب ندارند.
دیگه الآن مثل قدیما نیست که راحت بشه با ثبت هایپرلینک تو دایرکتوری­ها و بخش نظرات وبلاگها بک لینک گرفت. گوگل داره دائما الگوریتم رتبه بندیشو تغییر میده و یک قانون مهم برای ساخت لینک گذاشته: یا درست انجامش بدید یا اصلا انجام ندید. بنابراین اگه قصد دارید رتبه سایتتونو بالا ببرید باید بطور دائم و مرتب روی استراتژی لینک سازیتون کار کنید.
باید بگم استفاده از روشهای کلاه سفید برای ساخت لینک کار ساده ای نیست. همیشه باید خودتونو بروز نگهدارید تا از بهترین و تازه ترین روشها باخبر باشید، چون شاید یه روشی امروز جزء روشهای کلاه سفید باشه اما فردا کلاه سیاه بشه. چون روشهای ایجاد لینک کلاه سفید دستی صورت میگیرند، کار زیادی میبره و نیاز به توسعه روابط آنلاین و تولید محتوای ارزشمنده.
اما در عوض میتونم این نوید رو بهتون بدم که قطعا اثر میکنه، به خصوص اگه دائم و همیشگی روشون کار کنید. تو فصل بعدی یه سری از روشهای کلاه سفید رو برای ایجاد لینک براتون شرح میدم، این روشها برای هر نوع وب سایتی قابل استفاده اند. در ضمن میخوام روشهای ایجاد لینک کلاه سفید رو با روشهای کلاه سیاه مقایسه کنم تا بدونید دقیقا چه کارهایی رو نباید انجام بدید.
ساخت لینک دقت زیادی لازم داره، چون ممکنه با یک اشتباه به یکباره همه چیزهایی رو که مدتها روشون کار کرده بودید از دست بدید. لینکهایی بسازید که مخاطب یا مشتریهاتونو به محتوای عالی و مرتبط برسونه. مخاطب اگه راضی باشه خودش براتون لینک ایجاد میکنه و میتونید اینطوری از گوگل تأییدیه بگیرید.
اگه میخواهید از راه درستش لینک ایجاد کنید، بهترین کار اینه که اول بدونید از نظر گوگل راه درست چیه.
“تمام لینکهایی که قصد دستکاری رتبه صفحه یا سایتی رو در نتایج سرچ گوگل داشته باشند بعنوان بخشی از برنامه لینک و سرپیچی از دستورات وبمستر گوگل به حساب می­آیند. این مسئله شامل دستکاری تمام انواع لینکهای ورودی و خروجی سایت میشه.”
در ادامه مثالهایی از برنامه لینکِ مضر برای رتبه بندی سایت رو خواهید دید:
خرید لینکهای فروشی که رتبه صفحه رو رد کنند. شامل مبادله پول در ازای لینک یا پستهای حاوی لینک، مبادله محصول یا خدمات در ازای لینک یا ارسال محصولی رایگان به شخصی در ازای نوشتن متنی حاوی لینک میشه.
تبادل لینک بیش از حد با نیت دور زدن قوانین لینک.
بازاریابی مقاله در سطح وسیع یا کمپین­های پست مهمان با انکورتکستهایی که همان کلیدواژه ها هستند.
استفاده از برنامه ها و خدمات خودکار برای ایجاد لینک به سایت.

دستورالعمل­های گوگل وبمستر:

با اینکه خیلی از متخصان سئو این قوانین رو مو به مو اجرا نمی­کنند، باز هم بهتره باهاشون آشنا باشیم تا بتونیم لینکهایی طبیعی درست کنیم و مجبور به تحمل جریمه های گوگل نشیم. اما همونطور که پیشتر گفتیم، مهمترین قانون اینه که یه لینک خوب باید باکیفیت و مرتبط باشه و به نیازهای مخاطب توجه داشته باشه. حالا بریم سراغ قوانین و روشهای خوب و بد اجراشون:

  • لینک­دهی متقابل

در این نوع لینک دهی دو مدیر سایت به نوعی با هم توافق میکنند که در سایتتون بهم هایپرلینک بدن. مثلا میشه بک لینک درست کرد یا به خواننده ها اطلاعات بیشتری در مورد سایت دیگه ارائه داد.
روش خوب:
شما تا زمانی که استراتژیک پیش برید و زیاده روی نکنید برای شرکت در لینک­دهی متقابل منعی ندارید. اینجا هم مثل همیشه باید هایپرلینکهایی بسازید که به کاربر اطلاعاتی مرتبط در مورد موضوعی خاص ارائه بده.
روش بد:
تغییر بیش از حد لینکها قطعا منجر به مسدود شدن وب سایتتون از طرف گوگل خواهد شد. در ضمن لینک دهی به محتوا یا سایتهای غیر مرتبط یا غیراخلاقی بدون شک شما رو تو لیست سیاه گوگل میذاره.

  • پست مهمان

پست مهمان یکی از اثرگذارترین روشهای ایجاد لینک به حساب میاد. برای این منظور باید مقاله هایی رو بنویسید و ارسال کنید و این مقاله ها باید حاوی هایپرلینکهایی به وبلاگ خودتون باشند و روی وبلاگ یا وب سایت یک نفر دیگه منتشر بشن (در فصل بعد بیشتر در این مورد توضیح داده خواهد شد).
روش خوب:
پست نویسی بعنوان مهمان با هدف ارائه اطلاعات باارزش و مفید باید صورت بگیره. لازم نیست تو همه مقاله هایی که مینویسید حتما یه هایپرلینک هم جا بدید. اگه محتواتون خیلی خوب باشه، قطعا کاربرها خودشون شما رو سرچ میکنند و همین خودش منجر به ایجاد لینکهای خوبی براتون میشه. اگه مجبور بودید لینکی در متنتون جا بدید از انکورتکست مناسبی استفاده کنید که طبیعی باشه و اطلاعات صحیح به مخاطب بده.
روش بد:
گوگل در مورد پستهای مهمان بی کیفیت و به درد نخوری که تنها با هدف ایجاد بک لینک نوشته میشن هشدار داده. با گذاشتن لینکهای بی خودی اسپم نکنید، اما به جاش به نکات توجه کنید:
از بین همه شبکه های اجتماعی، فیسبوک هنوز هم در سال 1396 ملکه شبکه­های اجتماعیه. بنابراین شکی نیست که تعداد استفاده کنندگان فیسبوک خیلی زیاده (بیش از یک میلیارد نفر در جهان!). امروز دیگه فیسبوک علاوه بر اینکه یه پلتفرم شبکه اجتماعی محسوب میشه یه محل مناسب هم برای رشد برندها شده. Facebook Advertising امکان تبلیغات رایگان و یا با قیمتهای پایین رو برای خدمات و محصولات شرکتهای مختلف فراهم کرده.

  • لینکهای دایرکتوری

دایکتوری های اینترنتی اطلاعات شرکتها رو دریافت و طبقه بندی میکنند و روی سایتشون بهشون لینک میدن. این لینکهای سازماندهی شده و طبقه بندی شده رو لینکهای دایرکتوری می­نامند.
روش خوب:
وب سایتتونو به دایکتوریهایی که اطلاعات مرتبطی دارند اضافه کنید. مثل همیشه باید سعی کنید سایتتون در حوزه های مرتبطی فهرست بشه. اگه بتونید URLتونو به دایرکتوری ها اضافه کنید برای گرفتن عصاره لینک هم بهتون کمک میکنه.
روش بد:
افزودن لینکهای وب به دایرکتوریهایی که ربطی به حوزه کاری شما ندارند کار اشتباهیه. در ضمن سایتتونو به دایرکتوریهایی که از نظر گوگل ارزشی ندارند اضافه نکنید چون براتون هیچ فایده ای نخواهد داشت.

  • بخش نظرات وبلاگها و انجمن­ها

در مورد یک پست وبلاگ یا پست انجمن نظر بدید. این نظر باید در مورد موضوع همون پست باشه.
روش خوب:
برای این کار باید روی سایتهای مرتبط به حوزه کاری خودتون، نظراتی بنویسید و در اونها به سایت خودتون لینک بدید تا خواننده ها برای کسب اطلاعات بیشتر به سایتتون مراجعه کنند. نباید زیادی لینک بدید و در ضمن فقط زمانی لینک بدید که مطلبی مرتبط داشته باشید.
روش بد:
ممکنه روی انجمنها یا شرکتهایی که به حوزه کاری شما هیچ ربطی ندارند نظر بذارید و از اونها به سایتتون لینک بدید. مثلا روی یه انجمن یا وبلاگ داروسازی بخواهید لینک بدید به سایت شرکت بازاریابیتون!

خرید لینک

این یکی به خودتون بستگی داره؛ اما در عین حال کار ساده ای هم نیست.
روش خوب:
باید روی تولید محتوای باکیفیت سرمایه گذاری کنید و برای بک لینک گرفتن روی سایتهای دیگه تبلیغ کنید. هیچ وقت مستقیم لینک نخرید وگرنه گوگل جریمه تون میکنه.
روش بد:
از پول دادن به آزادکارهایی که براتون هزاران لینک ایجاد کنند تا خرید لینکهایی که کاربرها رو به محتوای ضعیفی میرسونه، همه میتونن جزء روشهای مضر باشند. گوگل تو دستورالعمل­هاش به صراحت در مورد خرید لینک و نظرش در این مورد صحبت کرده.

پست مهمان: عنصری مهم در استراتژی ایجاد لینک

پست نویسی بعنوان مهمان هم یکی از روشهای ایجاد لینک به شمار میاد و اتفاقا یکی از روشهای مؤثر هم هست و اگه درست انجام بدید میتونید از کیفیتشون مطمئن باشید. اما فکر و کار زیادی میطلبه، اما در عین حال مزایای خیلی زیادی برای وب سایت به همراه داره. مثلا:

  • گرفتن بک لینک از سایتهای مقتدر
  • حرفه­ای شدن خودتون
  • فرستادن مشتری هدف برای کسب و کارتون
  • افزایش سطح دسترسی مردم به شرکت
  • افزایش ارتباط مردم با برند

برخلاف تمام مزایایی که پست مهمان میتونه برای سایت داشته باشه، ممکنه ناگهان با یه جریمه شوکه بشید. در هر حال نوشتن پست وبلاگ با هدف کسب بک لینک یکی از روشهای خیلی پردردسره! و بسته به اینکه کجا و چطوری لینک گرفتید، ممکنه خطراتی رو متوجه وب­سایتتون کنه.
اگه دارید پستهای مهمان مینویسد و اونها رو روی سایتهایی میذارید که به اسپم کردن و کیفیت پایین معروف هستند، وب سایتتون نه تنها بهتر نمیشه بلکه بدتر هم میشه و قطعا رتبه­اش روی موتورهای جستجو کاهش پیدا میکنه، تازه اگه جریمه نشید.
بنابراین باید خیلی به جزئیات دقت کنید که لینکهای باکیفیتی از این طریق بگیرید تا منجر به افزایش رتبه سایتتون بشه. برای این منظور رعایت نکات زیر توصیه میشه:

  • نوشتن پست مهمان در حوزه موضوعی یکسان با سایتتون
  • نوشتن پست مهمانی که حاوی محتوایی عالی و نکات حرفه­ای و تخصصی باشه
  • نوشتن پست مهمانی که حاوی انکورتکست­های مناسبی باشه، انکورتکستها باید به وضوح لینکها رو توصیف کنند.
  • پست مهمان باید از کیفیت دستوری و نگارشی و ویرایشی بالایی برخوردار باشه.
  • پست مهمان باید برای خواننده ها مفید باشه.
  • پستی که بعنوان مهمان مینویسید باید در سایتی که منتشرش میکنید تک باشه و مشابهی نداشته باشه.
  • پست مهمان نباید پر از هایپرلینک باشه. زیاده روی نکنید.
  • پست مهمان رو باید روی یک سایت مقتدر، ارزشمند و مرتبط به کارتون منتشر کنید.

فقط در صورتی پست مهمان بنویسید که همه این عوامل رو رعایت کنید، اما برای اینکه پستهایی که مینویسید مؤثرتر باشند از گامهای زیر پیروری کنید:

گامهایی برای نوشتن پست مهمان مؤثر

1- موقعیتهایی رو که میشه روشون پست مهمان نوشت پیدا کنید
قبل از اینکه بخواهید شروع به نوشتن کنید باید اول وقت بذارید و در مورد موقعیتهایی که میتونید روش پستتونو منتشر کنید تحقیق کنید. باید سایتهایی رو پیدا کنید که ترافیک بالایی دارند و در عین حال در زمینه کاری خودتون هستند. پیشنهاد میکنم این عبارتها رو گوگل کنید تا بتونید سایتهای مناسب رو پیدا کنید:

  • پست مهمان
  • برای ما بنویسید
  • مقاله مهمان
  • فرصتهای نوشتن پست مهمان
  • نویسنده شراکتی
  • میخواهید بنویسید
  • نیاز به نویسنده
  • ثبت پست وبلاگ
  • در سایت ما شریک شوید
  • ستون مهمان
  • ثبت محتوا
  • ثبت محتوای شما
  • ثبت پست
  • این پست توسط … نوشته شده
  • پست مهمان، ارسالی از
  • راهنمای ارسال پست مهمان
  • شما هم یک پست بنویسید
  • یک مقاله ثبت کنید
  • راهنمای شریکان نویسنده
  • نویسنده مشارکتی
  • ثبت اخبار
  • وبلاگ نویس مهمان شوید
  • وبلاگ نویس مهمان
  • درخواست پست مهمان
  • جستجو برای پست مهمان
  • پذیرش پست مهمان
  • درخواست نویسنده
  • درخواست مقاله
  • نویسنده شوید
  • نویسنده مهمان شوید
  • شریک شوید
  • پست مهمان ثبت کنید
  • مقاله ثبت کنید
  • نویسنده مهمان
  • شما هم نکاتتان را بیان کنید

در URL میتونید عبارت guest post و gust blogger رو هم بذارید
یا میتونید به صورت “کلیدواژه خودتون+پست مهمان” سرچ کنید.
2- عنوان مناسب پیدا کنید
پست مهمان مثل سفیر برند شماست، بنابراین اگه میخواهید پستتون مؤثر باشه باید مطمئن بشید که دارید به سمت جلو حرکت میکنید. بعد از اینکه بهترین مکان رو برای نوشتن پست مهمان پیدا کردید، باید عنوانی انتخاب کنید که به نیازهای مخاطب شما اشاره داشته باشه. برای این کار باید مخاطب­تونو مطالعه کنید، پست مهمانهای دیگه رو بخونید یا دنبال حوزه هایی بگردید که شاید به نحوی غیرمستقیم یا دورتر به کار شما ارتباط پیدا میکنند.
3- با سایتی که پیدا کردید ارتباط بگیرید
در گذشته خیلی از پست نویسی مهمان سوءاستفاده شده و به همین دلیل خیلی از سایتها پست مهمان قبول نمیکنند، به خصوص از تازه واردها. اما اگه به نظرتون یه موضوعی برای مخاطبین سایتی مناسب اومد و فکر کردید شاید براشون جالب باشه، احتمالش زیاده که به پیشنهادتون برای نوشتن پست مهمان فکر کنند. باید سه تا ایده خوب بهشون بدید یا یه پست کامل و باکیفیت براشون بفرستید. یادتون نره کارتونو پیگیری کنید، اینطور نباشه که مطلب رو بفرستید و بعد یادتون بره برای کدوم سایت فرستاده بودید.
4- پستتونو منتشر کنید
بعد از اینکه پستهاتونو نوشتید، قدم بعدی اینه که منتشرشون کنید. خیلی مواظب باشید که اسپم نکنید و متنتون پر از لینک نشه. برای اولین بار یک یا دو تا لینک دیگه کافیه.
یادتون نره فعال باشید و به نظراتی که براتون ارسال میشه جواب بدید، پستی رو که نوشتید روی شبکه های اجتماعی تبلیغ کنید و از سایتی که پستتونو منتشر کرده بخاطر موقعیتی که در اختیارتون گذاشته و اعتمادی که بهتون کرده تشکر کنید.
پست نویسی به عنوان مهمان، روش معتبری برای لینک گرفتن اما به شرطی که برای سایتی که قراره پست روش منتشر بشه و مخاطبانش مفید باشه.
در بخش بعدی میخواهیم درباره روش مؤثر دیگه ای برای ساخت لینک صحبت کنیم، یعنی اینفوگرافی­ها.

اینفوگرافی: چطور به کمک اینفوگرافی لینک بسازیم

حتما تا الآن داشتید فکر میکردید اینفوگرافی که فقط یه عکسه، چطوری میتونه به لینک سازی کمک کنه. با من همراه باشید تا براتون توضیح بدم. تو این بخش نحوه ساخت اینفوگرافی تأثیرگذار رو آموزش میدم تا بتونید از طریق اینفوگرافی هایی که میسازید هزاران اشتراک و لینک باکیفیت بگیرید.
مرحله اول: تحقیق
اول باید راجع به ایده هایی که برای اینفوگرافی میشه روشون مانور داد فکر کنید. یه مداد و کاغذ یا یه تبلتی چیزی دم دستتون باشه تا هر ایده ای به ذهنتون رسید سریع یادداشت کنید. بعد از اینکه تمام ایده هایی که به ذهنتون رسید رو یادداشت کردید باید راجع به تک تکشون تحقیق کنید و اطلاعاتی که میشه تو اینفوگرافیتون ازش استفاده کنید رو جمع آوری کنید. باید اطلاعاتی جمع کنید که بشه با تصویر نشونشون داد و بتونه از سمت مخاطب یه پاسخ عاطفی رو برانگیزونه.
مرحله دوم: توسعه محتوا
بعد از جمع آوری اطلاعات و سازماندهیشون، مرحله بعدی توسعه محتواست. توسعه محتوا برای اینفوگرافی با توسعه محتوا برای پست وبلاگ فرق داره. برای اینفوگرافی باید محتوایی تولید کنید که قابل به تصویر کشیده شدن باشه. در ضمن باید از رنگهای و پوزیشن های مختلف برای هر ایده استفاده کنید.
مرحله سوم: ساخت پیش نویس کاغذی
برای این کار میتونید از کاغذ و خودکار استفاده کنید و یه اسکچ از طرحی که تو ذهنتونه بزنید. هدف این پیش نویس اینه که رنگها، موقعیت قرارگیری و ایده هایی که با هم بهتر هماهنگ میشن رو مشخص کنید. شما که دوست ندارید بعد از اینکه طراحی اینفوگرافیتون کامل شد، حسرت بخورید که ای کاش از یه نماد یا رنگ دیگه استفاده کرده بودید.
مرحله چهارم: طراحی
اگه خودتون میتونید با نرم افزار طراحی کنید و وقتشو دارید میتونید این مرحله رو هم خودتون انجام بدید، اما میتونید ساخت اینفوگرافیتونو به طراح اینفوگرافی هم بسپرید. اگه قراره با یه طراح کار کنید، باید شفافیت داشته باشید تا کارتون کار باکیفیتی دربیاد.
مرحله پنجم: بازبینی
اولین خروجی کار هیچ وقت عالی نیست. بعد از اینکه اولین پیش نویس اینفوگرافیتونو گرفتید باید روش وقت بذارید و مشکلات، اشتباهات، اشکالات تایپی و هر مشکل طراحی که داره رو پیدا کنید.
مرحله ششم: کار درون-سایت
این جنبه از کار، برای هدف لینک سازی خیلی مهمه. باید حالا اینفوگرافیتونو در سایتتون جا بدید. شاید بخواهید روی وبلاگتون منتشرش کنید و با صفحات فرود خاصی تبلیغش کنید. حتی میتونید لینکهایی درست کنید که بقیه هم بتونن اینفوگرافیتونو در سایتشون نمایش بدن. اگه میخواهید این کارو بکنید باید مواظب باشید کدها رو در قسمتی از سایتتون بذارید که کاربرها بتونن مشاهده کنند، چون اکثر عصاره لینک از همینجا میاد.
یه نکته دیگه اینه که باید دکمه های اشتراک گذاری رو براش فعال کنید. اگه اشتراک گذاری اینفوگرافیتون راحت باشه، احتمال اینکه تو سطح اینترنت پخش بشه زیاده. اینطوری هم بک لینک میگیرید و هم ترافکتون بالا میره.
مرحله هفتم: تبلیغ
همونطور که قبلا گفتم، نباید فقط به تولید محتوای خوب اکتفا کنید. باید در عین حالی که محتوا تولید میکنید، آوازه­شو به گوش همه برسونید. پس اینفوگرافیتونو هم باید روی شبکه های اجتماعی مرتبط تبلیغ کنید. حتی میتونید یه کپی از اینفوگرافتیونو به سایتهای مقتدر حوزه کاری خودتون بفرستید تا روی سایتشون نمایش بدن. اگه اینفوگرافیتون خیلی خوب باشه، کسی نمیتونه در برابرش نه بگه و به سرعت همه جا بک لینک میگیرید.

ایمیل: نظریه­ای زیرکانه برای ایجاد لینک مؤثر

اگه دنبال یه روش زیرکانه و مؤثر برای ساخت لینک میگردید، باید از این روش استفاده کنید. منظور از ارسال ایمیل، اینه که به مالکان سایتهای دیگه نامه بنویسید که میون محتواشون بهتون لینک بدن.
نوشتن نامه های این سبکی برای گرفتن بک لینک از سایتهای مقتدر یه امر ضروریه. اما در عین حال یکی از اون روشهاییه که خیلی از وبلاگ نویسها باهاش درگیرند. یعنی کلی ایمیل به این منظور ارسال میشه و حتی به یکیش هم شاید جواب داده نشه.
با اینکه گفتم این روش ضروریه، ممکنه زمان­بر و خسته کننده هم باشه، اما ارزش بک لینکهایی رو که در مقابل میگیرید داره. به طور متوسط به ازای هر 100 تا ایمیلی که میفرستید باید بتونید 5 تا بک لینک بگیرید. اگه میبینید نمیتونید برای هر 100 ایمیل 5 تا بک لینک بگیرید، شاید دارید این کارها رو انجام میدید:

  • به سایتهایی ایمیل میزنید که در حوزه کاری شما نیستند.
  • به رقباتون ایمیل میزنید.
  • بیشتر از اینکه به ارزش کار فکر کنید به بک لینک تمرکز دارید.
  • محتوای وب سایتتون ضعیفه.
  • متن ایمیلتون ضعیفه و ترغیب کننده نیست.

اگه میخواهید بتونید ایمیلهای موفقیت آمیزی بنویسید از این نکات پیروی کنید:

  • منابع متفاوت لینک رو بشناسید

باید تحقیق کنید. قبل از اینکه شروع به ایمیل زدن کنید، باید یکم وقت بذارید و در مورد سایتهایی که پتانسیل بک لینک دادن بالایی دارند تحقیق کنید. میتونید از ابزارهایی مثل Open Site Explorer هم کمک بگیرید.
میتونید برای پیدا کردن منابع لینک از نکاتی که برای تحقیق در مورد پست مهمان گفتم در گوگل هم استفاه کنید.

  • فهرستی از اسامی و آدرسهای ایمیل پیدا کنید

اگه میخواهید مردم به ایمیلهاتون پاسخ بدن باید مثل آدم باهاشون رفتار کنید نه روبات. اگه فرد رو با اسمش مورد خطاب قرار بدید احتمال داره حداقل یه نگاهی به رزومه­تون بندازه. میتونید اسم مدیر سایت رو از خود سایت دربیارید. یکم زمانبره ولی اگه بخواهید میتونید کسی رو برای این کار استخدام کنید.

  • به قالب کار توجه کنید

میدونید چطوری میشه که بعضی از ایمیلها زیبایی بصری خیلی زیادی دارند؟ حتی با وجود اینکه میدونید تبلیغاتی هستند اما باز هم دوست دارید نگاهشون کنید. اینها بخاطر قالب و ظاهر ایمیله. پس شما هم وقت بذارید و قالبی انتخاب کنید که مخاطب رو به نگاه کردن و خوندن ایمیل ترغیب کنه. میتونید حتی از قالبهای مختلف استفاده کنید و ببینید کدوم یکی مؤثرتره.

  • فایده برسونید

هرچقدر هم اینو تکرار کنم باز هم کمه. باید همیشه به مخاطبتون فایده برسونید. ایمیلی نفرستید که فقط روی خودتون و وبسایتتون متمرکز باشه. باید شما هم به طرف مقابل یه پیشنهاد وسوسه انگیزی بدید که نتونه در برابرش مقاومت کنه. مثلا یه اطلاعاتی که مشتری اونها بهش توجه نشون میده یا مثلا پیشنهاد تبادل لینک. پس حتما هر ایمیلی که میفرستید حاوی یه پیشنهاد مفید هم برای طرف مقابل باشه.

  • پیگیر باشید

پیگیر باشید اما ایمیل تکراری یا بی ربط نفرستید. مردم خیلی پرمشغله اند و ممکنه خیلی هاشون برای بار اول ایمیلتونو نخونند. باید در ارائه پیشنهادتون پیگیر باشید تا اینکه مطمئن بشید پیشنهادتون رد شده.

نکات پیشرفته ایجاد لینک

جدا از نکاتی که در مورد پست مهمان، اینفوگرافی و ارسال ایمیل گفتیم، روشهای پیشرفته تری هم برای لینک سازی وجود داره که بر اساس روشهای کلاه سیاه و کلاه سفید هستند و عملکردشون به اثبات رسیده.

فصل سوم

عوامل تعیین کننده قدرت صفحه

همونطور که قبلا هم گفتم همه لینکها یکسان نیستند. بعضی هاشون بهتر کار میکنند و بعضی هاشون اصلا ارزشی ندارند. یکی از جنبه های مهم ایجاد لینک اینه که قدرت لینکهاتونو اندازه بگیرید. شما که نمیخواهید وقتتونو برای ساخت لینکهایی بذارید که هیچ فایده ای هم براتون ندارند.
یه سری معیارها میتونن قدرت صفحه رو مشخص کنند. با توجه به این معیارها میتونید تشخیص بدید چه لینکهایی ارزش وقت گذاشتن دارند و کدومها بی نتیجه اند.
در واقع قدرت صفحه عامل خیلی مهمیه. قبل از اینکه حتی بخواهید وقت بذارید تا یه منبعی رو راضی کنید بهتون لینک بده، اول قدرتشو بسنجید، ببینید اصلا ارزششو داره یا نه.
برای تعیین قدرت صفحه ای که میخواهید لینکتونو روش بذارید باید دو عامل رو بررسی کنید. یکی رتبه صفحه و یکی هم اقتدار صفحه:

  • اقتدار صفحه

این معیار 100 نمره داره که عملکرد یه صفحه خاص رو روی موتورهای جستجو پیش بینی میکنه. اقتدار صفحه بر اساس داده هایی سنجیده میشه که وب سایت Mozscape اونها رو فهرست کرده. اقتدار صفحه با شمارش تعداد لینکها، MozRank، MozTrust و چند عامل دیگه تعیین میشه. برای تعیین اقتدار صفحه از یک ماشین یادگیری استفاده میشه این ماشین الگوریتمی رو پیدا میکنه که بیشترین تطبیق رو با رتبه بندیهای هزاران نتیجه سرچ داره.
اقتدار صفحه به صورت لگاریتمی گزارش میشه. اینطور که ماز میگه، افزایش نمره از 20 به 30 راحتتر از افزایش نمره از 70 به 80 هست. الگوریتمی که برای محاسبه اقتدار صفحه بکار میره دائما بروز میشه و بخاطر همین ممکنه اگه چند وقت بعد دوباره اقتدار صفحه تونو اندازه بگیرید عددش فرق کرده باشه.

  • رتبه صفحه

رتبه صفحه در دنیای سئو خیلی مشهوره و توسط پایه گذاران گوگل ابداع شد. رتبه صفحه کیفیت و کمیت لینکهای هر صفحه وب رو تعیین میکنه و بر این اساس به میزان اهمیت و اقتدار اون صفحه یه نمره از 0 تا 10 میده.
وقتی رتبه صفحه ای 10 باشه یعنی بالاترین حجم لینکهای داخلی رو داره. رتبه 5 هم یعنی تعداد لینکهای داخلی صفحه خوبه، رتبه های 3 و 4 لینکهای داخلی متوسطی دارند. سایتهای جدید که هیچ لینک داخلی­ای بهشون اشاره نکرده معمولا رتبه 0 میگیرند.

قدرت صفحه بر اساس یه سری عوامل تعیین میشه:

1- لینکهایی که به اون دامنه و URL داده شدند.
2- موقعیت سایت روی گوگل برای چهار کلمه تگ عنوان
3- عصر دامنه
4- تعداد لینکها از دامنه های .edu و .gov
5- لینکها از ویکی­پدیا، del.icio.us و DMOZ.org
6- رتبه صفحه گوگل، رتبه الکسا و چند معیار دیگر

بعضی از ابزار رایج برای اندازه گیری قدرت صفحه

1- PageRank extension for Chrome
2- Google Toolbar for PageRank
3- MozBar for measuring Page Authority

اقتدار دامنه: قدرت وب سایتتان را اندازه بگیرید

اقتدار دامنه هم توسط Moz توسعه یافته و معیاری است از 0 تا 100 که عملکرد سایت رو روی موتورهای جستجو پیش بینی میکنه. بر خلاف اقتدار صفحه که به رتبه صفحه خاصی تمرکز داره، اقتدار دامنه رتبه کل وب سایت رو تعیین میکنه.
خیلی ها برای مقایسه دو سایت از اقتدار دامنه استفاده میکنند. به خصوص اگه بخواهید سایت خودتونو با سایت رقیب تحلیل مقایسه ای کنید میتونید از این معیار کمک بگیرید.
اقتدار دامنه از ترکیب همه معیارهای لینک شامل لینک دهی ریشه دامنه ها، تعداد کل لینکها،  MozRank و  MozTrust محاسبه میشه. و بعد همه اینها با هم ترکیب میشن تا یک نمره بدست بیاد.
ماز اقتدار دامنه رو با استفاده از ماشین یادگیری در برابر الگوریتم گوگل تعیین میکنه تا ببینه نتایج موتور جستجو بر اساس چه مدلی تولید شده­اند. بیش از 40 سیگنال تو این محاسبات استفاده شده­اند. نمره اقتدار دامنه هم نوسان داره.

مقایسه اقتدار دامنه و اقتدار صفحه

مهمترین تفاوت بین اقتدار دامنه و اقتدار صفحه اینه که اقتدار دامنه قدرت رتبه گیری کل دامنه ها یا دامنه های فرعی رو پیش بینی میکنه در حالی که اقتدار صفحه قدرت یک صفحه تنها رو اندازه میگیره.

ارتباط: عاملی مهم برای موفقیت لینکهای ایجاد شده

ارتباط یکی از مهمترین معیارها برای موفقیت لینک سازی است. به خصوص با وجود این همه تلاشی که گوگل برای ارائه نتایج مرتبط با عبارت سرچ کرده کاربرها داره انجام میده. مسئله ارتباط برای تمام جنبه های وب سایت و سئو بکار میره اما بیشتر از همه به کلیدواژه ها ربط داره.
اگه میخواهید سایتی بسازید که مرتبط باشه و لینک جذب کنه باید روی جاسازی کلیدواژه های مرتبط در محتوای مرتبط سرمایه گذاری کنید. توقع نداشته باشید با یکی دو بار اجرای این قانون تبدیل به یه سایت مرتبط بشید. ارتباط نیاز به فعالیت دائم داره و باید پیوسته کلیدواژه های مناسبی رو بکار بگیرید و از استراتژی محتوا استفاده کنید تا نتیجه بگیرید.
یه تحقیق کلیدواژه عمقی انجام بدید و کلیدواژه هایی که بدست آوردید رو طوری سازماندهی کنید که براحتی بتونید بهشون دسترسی داشته باشید. برای اینکه این کار درست انجام بشه باید از کلیدواژه هایی استفاده کنید که مطمئنید به حوزه کاری خودتون ربط دارند.
برای اینکه ارتباط بالایی داشته باشید باید به این نکات توجه کنید:

  • صفحه فرود

صفحه فرودتون باید مرتبط با عبارتی باشه که کاربر میخواد براش سرچ کنه. اگه صفحه فرود مرتبط نباشه، هر کار دیگه­ای که برای سئو انجام بدید هم بی خودی خواهد بود. ارتباط از صفحه فرودتون شروع میشه بنابراین باید روی استفاده از تگ­های متای مرتبط، انکورتکست­ها و تگ های تصاویری استفاده کنید که به حوزه کاری خودتون ربط دارند.

  • محتوا

باز هم تکرار میکنم که محتوا پادشاهه. هر چقدر هم بگم کم گفتم. به هیچ وجه نمیشه از زیر نوشتن و ارسال محتوای خوب و ارزشمندی که به موضوع سایتتون ربط داره در برید. محتوایی که روی وب سایت یا صفحه فرودتون منتشر میکنید، باید به محتوای روی کل وب سایتتون ربط داشته باشه. تمام محتوای سایتتون باید برای خواننده ها مفید و ارزشمند باشه، چون رتبه سایتتون بر اساس فعالیتهای مخاطبانتون تعیین میشه.

  • لینک­ها

ساخت لینکهای مرتبط، قلب مقاله است. دیگه الآن نمیشه فقط روی لینک داخلی تکیه کرد، اینها مال قبلها بود. گوگل به شدت به ارتباط اهمیت میده، اگه لینکهاتونو روی سایتهایی بسازید که به سایت خودتون ربطی ندارند، به جای اینکه رتبه بگیرید جریمه میشید. ساخت لینکهای مرتبط یعنی ساختن بک لینکهایی در سایتهای مقتدر و مرتبط با حوزه کاری خودتون.
قطعا داشتن یه صفحه فرود، محتوای خوب و لینک مرتبط، میتونه ارتباط کلی سایتتونو روی گوگل و سایر موتورهای جستجو بهبود ببخشه.

فصل چهارم

 ابزارهایی مفید برای تعیین پروفایل بک لینک

Ahrefs
Ahrefs بین متخصص­های بازاریابی آنلاین خیلی محبوبه و در ردیابی بک لینکها و کلیدواژه ها بهتون کمک میکنه. این ابزار میتونه نشونتون بده که رقباتون در درون خودشون دارن چی کار میکنند.
Open Site Explorer
یه بررسی کننده لینک که روی توسعه پروفایل لینک داخلی باکیفیت تمرکز داره. این ابزار در تحقیق بک لینکها، کشف لینکهایی که سایتتونو عقب نگه میدارند و پیدا کردن فرصتهای ایجاد لینک خوب کمکتون میکنه.
SEO PowerSuite
این یکی بیش از 5 میلیون کاربر داره که با استفاده از ابزارهای SEO SpyGlass و SEO PowerSuite در تحلیل آسان پروفایل لینک بهشون کمک میکنه. این ابزار یه فهرست از لینکهایی که به سایت خودتون و رقیب­تون وارد میشن بهتون میده و معیارهای کیفی لینک رو مشخص میکنه، بررسی های ضد جریمه براتون انجام میده و گزارش بک لینک میده.
Linkody
یه ابزار بررسی بک لینک خودکار که نسبت به بررسی دستی بک لینکها کلی تو وقت و انرژی­تون صرفه جویی میکنه.
LinkResearchTools
اگه دنبال ابزاری میگردید که نشونتون بده کدوم استراتژی ایجاد لینک به درد وبسایتتون میخوره از این ابزار استفاده کنید. با این ابزار میتونید همه لینکهاتونو با استفاده از 97 معیار تحلیل کنید.
Majestic SEO
این ابزار در زمینه سئو خیلی محبوبه، شاید علتش این باشه که کار باهاش راحته. فقط کافیه URLتونو تو نوار سرچ وارد کنید و بقیه کارها رو خودش انجام میده و نتایج رو نشونتون میده.
Monitor Backlinks
این ابزار بخاطر بررسی لینکهای بد سایت شما و لینکهای خوب سایت رقیبتون محبوب شده.
یکی دیگه از ویژگی های جالب این ابزار رایگان تواناییش در مرتبط شدن با اکانت آنالتیکس گوگله. به این ترتیب وقتی یک بک لینک بگیرید یا از دست بدید با یه ایمیل بهتون هشدار میده تا بتونید به نحوه عملکرد رقباتون در ایجاد لینک دقت بیشتری داشته باشید.