گوگل وبسمتر با ظاهر و امکانات جدید

گوگل وبسمتر با ظاهر و امکانات جدید

جدیدترین امکانات و تغییرات گوگل وبمستر

ژانویه ۲۰۱۸ نسخه بتای ابزار گوگل سرچ کنسول یا همان Google Search Console Beta برای عده محدودی از کاربران منتشر شد. اکنون گوگل قصد دارد این نسخه را در اختیار تمام کاربران گوگل سرچ کنسول قرار دهد تا همه بتوانند به کمک این ابزار به راحتی سایت خود را برای موتور جست جوی گوگل بهینه کنند. این نسخه شامل قابلیت های جدیدی شامل search performance, Index Coverage, AMP Status و Job Posting خواهد بود.

هنوز تمام سایت ها به این پنل جدید دسترسی ندارند و حتی همه امکانات و بخش های آن رونمایی نشده است. گوگل به صورت کاملا تصادفی دسترسی برخی اکانت ها به این ابزار جدید وبمستر را ایجاد کرده و برای آنها ایمیل اطلاع رسانی ارسال میکند.

تا الان برخی از محبوب ترین امکان گوگل وبمستر مانند Search Analytics و Sitemap در پنل جدید در دسترس قرار گرفته اند و سایر امکانات نیز طی ماه های آینده به مرور اضافه خواهند شد. البته گوگل تنها به امکانات قبلی اکتفا نکرده و بخش های جدیدی را به این ابزار اضافه کرده است. تا زمانیکه انتقال ابزارهای وبمستر به صورت کامل انجام شود مدیران وب سایت ها میتوانند هردو پنل را همزمان در اختیار داشته باشند.

گوگل وبسمتر با ظاهر و امکانات جدید

نسخه جدید گوگل سرچ کنسول از پایه طراحی شده و بر اساس بازخوردهای دریافت شده از کاربران دچار تغییر و تحول اساسی شده است. قابلیت جدیدی در ابزار قرار گرفته که به کمک آن می توان گزارشات سایت را در درون سازمان به اشتراک گذاشت، با این کار همکاری میان افرادی که بر روی یک سایت فعالیت میکنند آسان تر خواهد شد.

امکانات جدید گوگل وبمستر

در نسخه جدید گوگل وبسمتر تغییرات ظاهری بسیاری مشاهده میشود که نتیجه بازنویسی این ابزار براساس فریم ورک Material Design هستند. همچنین امکانات جدیدی به برخی از ابزارهای قبلی اضافه شده و ابزارهایی برای اولین بار توسط گوگل معرفی شده اند. در این بخش مهمترین تغییرات را با هم بررسی میکنیم.

ابزار Search Performance در گوگل وبمستر

یکی از محبوب ترین و کاربردی ترین ابزارهای گوگل وبمستر بخش Search Analytics است که به شما کمک میکند جایگاه سایت در کلمات کلیدی مختلف و میزان جستجوی ماهانه و روزانه این کلمات را به دست آورید. در نسخه جدید ابزاری با نام Search Performance معرفی شده که عملا نسخه جهش یافته ای از همان ابزار Search Analytics با ظاهری زیباتر و کارایی بهتر است.

گوگل وبسمتر با ظاهر و امکانات جدید

مهمترین تغییر سرچ کنسول در این بخش اضافه کردن بازه های زمانی طولانی تر و ابزارهای گزارش گیری دقیق تر است. در نسخه پیشین شما تنها اطلاعات جمع آوری شده طی ۳ ماه اخیر را در دسترس داشتید ولی در این رونمایی جدید میتوانید گزارشات ۶ ماه، یک ساله و حتی به اندازه عمر دامنه خود داشته باشید. یعنی تمام اطلاعات جمع آوری شده از ابتدای ثبت سایت در گوگل وبمستر در اختیار شما خواهند بود و دیگر محدودیت زمانی برای بررسی آنها ندارید.

گوگل اعلام کرده است که این اطلاعات در Search Console API نیز در دسترس خواهند بود، این اتفاقات به این معنی است که به زودی ابزارهای متنوعی برای آنالیز و تحلیل این اطلاعات توسط طراحان و کدنویسان تهیه و منتشر خواهد شد.

Index Coverage ابزاری قدرتمند برای بررسی وضعیت ایندکس صفحات

ابزار index coverage را میتوان یک جایگزین ایده آل برای دو ابزار ناکارآمد و کهنه Index Status و Crawl Errors در گوگل وبمستر دانست. این ابزار به شما نشان میدهد چه صفحاتی از سایت شما توسط گوگل ایندکس شده اند و چه صفحاتی از سایت شما توسط ربات های گوگل بررسی شده و ایندکس نشده اند. برای هر آدرس در سایت خود میتوانید دلیل عدم ایندکس را مشاهده کنید.

گوگل وبسمتر با ظاهر و امکانات جدید

اگر دسترسی به صفحه از طریق فایل Robots.txt محدود شده باشد، به صفحه دیگری ریدایرکت ۳۰۱ شده باشد و یا به کلی خطای ۴۰۴ نمایش دهد در این بخش به شما اعلام خواهد شد. بخشی از مهمترین امکانات index Coverage به شرح زیر است:

  • وقتی ربات های گوگل مشکلی را در سایت شما مشاهده کنند، آدرس آن صفحه در ابزار نمایش داده می شود. با کلیک بر روی URL هایی که دارای اشکال هستند، صفحه جدید page details نمایان شده که عامل بروز مشکل را به کاربر نشان داده میشود. در همین صفحه دکمه های میانبر برای رفع ایرادات و اعلام تغییرات به گوگل قرار داده شده است.
  • رفع ایرادات معمولاً تیم های مختلفی را درگیر خود می کند. به عنوان مثال آنالیزور سایت ممکن است ایرادی را مشاهده کند که باید به تیم فنی گزارش داده شود. این ابزار جدید به شما امکان میدهد در هر مرحله از گزارش گیری که هستید با استفاده از دکمه Share دیگر همکاران خود را مطلع کنید. همچنین پس از پایان کار میتوانید قابلیت share را غیرفعال کنید.
  • یکی از بزرگترین مشکلات مدیران هنگام کار با ابزار Crawl Errors نمایش خطاهای تکراری و برطرف شده در پنل گوگل وبمستر است. در نسخه جدید هر زمان که گزینه Validate Fix را بزنید گوگل به سرعت صفحه را بررسی کرده و در صورت رفع مشکل به شما اطلاع میدهد.
  • ابزار Index Coverage مستقیما با نقشه سایت شما در ارتباط خواهد بود و شما میتوانید با استفاده از فیلترهای این ابزار تنها آدرس هایی که در نقشه سایت شما وجود دارند را آنالیز کنید. این ابزار نوید یک ارتباط منطقی و درست میان بخش های مختلف گوگل وبمستر را میده که میتواند کمک بزرگی به مدیران وبسایت ها برای شناسایی و رفع مشکلات باشد.

گوگل وبسمتر با ظاهر و امکانات جدید

Search Enhancements ابزاری برای بررسی AMP و Job Posting

در نسخه جدید گوگل سرچ کنسول گزارشات جدیدی اضافه شده که به شما در بهبود Search Enhancements از جمله AMPو Job Postings کمک خواهد کرد (قابلیت های دیگری هم در آینده نزدیک اضافه خواهند شد). این گزارشات جزئیات دقیق اختلالات یا مشکلاتی را که گوگل آنها را پیدا کرده در اختیار کاربر می گذارند. علاوه بر قابلیت هایی که در Index Coverage به آنها اشاره شد، دو قابلیت جدید هم در این بخش اضافه شده است.

گوگل وبسمتر با ظاهر و امکانات جدید

  • قابلیت اول، گزارشات لحظه ای تأیید رفع مشکل هستند که با سرعت در اختیار کاربر قرار خواهند گرفت. با کلیک روی دکمه validate fix چندین تست در آن واحد انجام می شوند. اگر وب سایت این تست ها را با موفقیت پشت سر نگذارد، سریعاً اخطاری به کاربر ارسال خواهد شد. پس از بررسی یک آدرس، فرآیند آنالیز بر روی صفحات دیگر سایت ادامه می یابد.
  • همچنین در صورت رفع مشکل، در صفحه validation log لیست صفحاتی که مشکل آنها برطرف شده است به شما نشان داده میشود. علاوه بر این URL هایی که تست را با موفقیت پشت سر نگذاشته و یا همچنان روی آن ها تست انجام می شود به کاربر نشان داده می شوند. این بخش به شما کمک میکند از صخت عملکرد خود و تغییرات انجام شده در کدها مطمئن شوید.

مشابه گزارشات AMP، قابلیت جدید گوگل سرچ کنسول گزارش job posting را در اختیار کاربر قرار خواهد داد. البته این قابلیت در حال حاضر در بعضی کشورهای خاص در دسترس است و هنوز برای ایران فعال نشده است. Job Posting سرویس جدید گوگل است که به شما اجازه میدهد برای فرصت های شغلی نشانه گذاری Schema انجام داده و ظاهری متفاوت در نتایج گوگل داشته باشید.

 

تجربه خود از کار با این ابزار جدید را با من در میان بگذارید و اگر هنوز این ظاهر جدید را تست نکرده اید به صفحه نسخه جدید گوگل وبمستر مراجعه کنید تا آخرین تغییرات را خودتان مشاهده کنید 😀